As getting more familiar with Nagoya now, I have made use of sometime at weekends to go exploring around Nagoya.
I have read a book about Japanese famous architect Kisho Kurokawa (黒川紀章) and his architecture when I was studying in the U.K. The first impression to me of his design was very much of Post-Modernism, where numerous geometry forms were applied to express his own abstract symbolic style in somewhat a similar manner of James Stirling’s. After viewing the photos and drawings of Kurokawa’s design, in particular Nagoya City Art Museum, those powerful geometry compositions had given me profound visual impact that I imaged the real building would be grand and masculine.
Last weekend, I have got the chance to visit Nagoya City Art Museum, which is completed in 1987. Rather than coming from the main entrance, I somehow got to the back of the building (south side) first. However, I could almost instantly recognise the building. The geometrical forms continue all the way around the entire building. “Oh! That must designed by Kisho Kurokawa. It must be that museum!”
To my surprise, the entire building of Nagoya City Art Museum is not as large as I imaged but actually in a good humble size to be considered elegant. The museum is also sunken a level down into the ground so as to better settle within Shirakawa Park. As a museum master who has designed 27 museums in his life, Kurokawa said that the focus would better to be placed upon exhibiting artworks more over the museum building. Without doubt, the architecture can also be seen as one kind of the exhibition arts that we can look and admire. Nevertheless, it is essential for architects to think carefully about how to deal with the relationship between a museum itself and its exhibition works.
Subsequently, the factor of scale comes in. Among all, scale is one of the most important aspects in architecture design. In my opinion, a completely same design in different scales would even become two different designs; different scales could express different kinds of emotions. It reveals the relationship between the building and a human figure.
One interesting thing to point out is that how Kurokawa designed the modern version of torii (鳥居), a Japanese traditional gate situated before entering Japanese shrine, out of shiny metal. A torii to Japan is like a column to Western countries. While in Postmodernism, architects re-interpreted and manipulated classical architectural language (such as symbols and elements) as ornaments. As shown in one of iconic Postmodernism examples, classical orders (as well as other classical elements like arches and entablature) are re-created in a pictorial approach with modern materials by Charles Moore on Piazza d’Italia in New Orleans.
Piazza d’Italia, Charles Moore, 1978 (online source)
South Side
West Side
North Main Entrance
In a similar way, Kurokawa modified and blended the torii into with the museum to give new meanings of torii that it became one of the ornamental art elements to the building. Additionally, the concept of torii (as a symbol of gate) is implied in the beam and post stands, which represent and moreover emphasise the entrance gate. The re-interpretation of Japanese traditional torii gate, I think, shows how Kurokawa’s attempts of re-connecting the losing traditions with its ‘over-westernised’ situation of the time.
名古屋にも慣れてきましたので週末にはときどき名古屋のあちこちを散策に行っています。私はイギリスで建築を学んでいた時に日本の有名な建築家、黒川紀章と氏の建築についての本を読んだことがあります。黒川氏の抽象的なものを説明するため非常に多くの幾何学が用いられ、どこかジェームズスターリングと類似した方法のポストモダンのデザインというのが第一印象でした。黒川氏のデザインの図面や写真を見ると、特に名古屋市美術館はインパクトのある幾何学的な構造で見る者を圧倒させるヴィジュアル感を秘めていました。きっと実際の建物は壮大且つ力強いとものだと感じていました。先週末私は名古屋市美術館を訪問する機会を得ました。正面玄関ではなく、南側の建物裏側についてしまった私でしたが、その幾何学的な造形が建物全体に及んでいましたのですぐにその建物だとわかりました。あぁこれぞ黒川紀章氏のデザインに違いないと思いました。驚いたことに名古屋市美術館全体は私が思っていたより大きくはありませんでした。しかし十分に優美な壮大さが表現された姿でした。また、白川公園の中に溶け込む様に、建物は地盤から一層下げられた位置に設けられていました。生涯の中で27もの美術館を設計した美術館建築のプロである黒川氏は美術館そのものよりも展示されている作品が主役を担うべきだと言いました。建築物もまた人を魅了させる作品です。しかし、建築家として美術館自体と展示される作品との関係性をどうすべきか慎重に考える必要があるということです。
続いてスケールの要素について。すべてに共通して言えますがスケールは建築のデザインについてもっとも重要な点の一つだと思っています。私としては全く同じデザインでもスケールが違えば全く異なるデザインになると思います。異なるスケールは異なる印象を表現することができます。このスケールこそが人と建物との関係性を明らかにするものだと思います。
特筆すべき面白いことは建物の入り口前に金属で出来た鳥居があることです。 鳥居とは日本の神社の前に有る伝統的な形の柱の様なものです。 黒川氏は、これをモダンに表現し、美術館の前に配置していました。建築家はクラシックな建造物の一部を材料に、新たな想像を加え、創造します。例えば、古代ローマなどで見られるアーチやエンタブラチュアを起用したアメリカ、ニューオーリンズにあるチャールズ・モアの『ピアッツァ デ イタリア』のように、古いものを新しく作り上げた例があります。
同様に黒川氏は鳥居に新たな意味を与えるため、古式の鳥居を修飾し、その美術館に調和させるように付け加えた。鳥居が美術館の装飾的なアートになっていました。さらにゲートである鳥居を強調させるために、鳥居のコンセプトが外観の梁や柱にも起用されていました。そして、西洋文化の影響を受ける今の日本に、この日本の伝統的なゲートをもう一度着目させたい!という黒川氏の試みが感じられた様に感じました。
コメントを投稿するにはログインしてください。